Return to site

Agile in Marketing

Game-changer voor marketeers van nu

 

De druk op marketing is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen. De marketeer heeft er nieuwe uitdagingen, verantwoordelijkheden en afhankelijkheden bij gekregen. Marketeers in kleine organisaties hebben moeite om met beperkte middelen de juiste prioriteiten te stellen en meer gedaan te krijgen met minder. In grotere organisaties worstelen ze om projecten in beweging te houden en ze te navigeren over de talloze managementlagen en afdelingen. Agile marketing is de manier om kleine organisaties te helpen de juiste keuzes te maken in het innovatieportfolio en projecten versneld uit te voeren. Bij grotere organisaties dicht het de kloof tussen IT, marketing, sales en business en doorbreekt het de bureaucratie.

In de Nederlandse ICT wereld is het agile werken al mainstream. Leading bedrijven als Netflix, Google maar ook Kraft hebben agile marketing allang omarmd. Nu wordt het tijd dat ook marketing deze andere manier van werken gaat omarmen. Agile in marketing zou namelijk zo maar eens de nieuwe game-changer voor de marketeer kunnen worden.

1. Marketing beweegt op de snelheid van digitaal

De wereld is online, onze klanten zijn online, dus marketing is online. De digitalisering van ons vak heeft gezorgd voor realtime en continue feedback van klanten, snel veranderende klantbehoeften en dus kortere levencycli van onze proposities.

Dit vraagt om versnelling van ons vak om de concurrent voor te kunnen blijven. Versnelling is een belangrijk voordeel van agile marketing. Met agile in marketing kun je niet alleen beter maar ook sneller reageren op klantfeedback, op campagne resultaten, social media trends of product introducties... en dus op veranderende klantbehoeftes.

2. Marketing en de technische revolutie

Het marketing vak is enorm veranderd. Nog geen 5 jaar geleden verliep het gros van de klantcommunicatie via commercials, advertenties, één website en wat direct mail. Vandaag de dag bestaat de klantreis uit een duizelingwekkende reeks van (digitale) touchpoints op verschillende devices. Door de technologische revolutie maakt de ict-er in de marketing een opmars. Want hoe moeten we anders wijs worden uit het complexe web van vragen en tooling. CRM, CMS, EDM, campaign management, big data, predictive analytics, test- en optimalisatie tools, data management platforms en een veelheid van cloud-gebaseerde applicaties en databases...pfff.

Agile in marketing zorgt voor de optimale samenwerking tussen techniek en marketing in multidisciplinaire teams.

3. De klant blijft koning

Dat de klant tegenwoordig alle macht heeft weten we allemaal. Een ontevreden klant of eigenwijze blogger kan met de kleinste steen een rimpeling veroorzaken die kan uitgroeien tot een tsunami. Iedereen kan hiermee je business model direct onder druk zetten en zelfs omver werpen. Goed luisteren naar je klanten en hun reacties serieus nemen is essentieel onderdeel geworden van iedere organisatie. De agile methode omarmt als geen ander de dialoog met de klant. Ze plaatst de klant in het hart van het proces. Ontwikkelen volgens de agile methode, of het nou een campagne of een webapplicatie is, is de meest klantgerichte aanpak.

4. De jeugd van tegenwoordig

Millennials overspoelen de kantoren in rap tempo. Met hun komst veranderen zij de bedrijfscultuur. De jeugd van tegenwoordig wil autonomie, constante feedback en echte verantwoordelijkheid. Maar willen ook verrijking, niet materialistisch maar psychosociaal. De nieuwe bedrijfscultuur moet transparantie, flexibiliteit, diepgang en autonomie bieden. Agile in marketing biedt dit alles en nog veel meer.

In Amerika zijn marketeers als Scott Brinker, John Cass, en Jim Ewel, belangrijke pleitdragers van agile marketing. Zij hebben in 2012 het initiatief genomen om het Agile Marketing Manifesto te schrijven met de uitgangspunten voor het toepassen van agile binnen marketing.

Willemijn & Paul

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly